مجله پزشکی

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

ریز مغذی ها و غذاهای حامی سیستم ایمنی بدن که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری ها نیاز به مصرف آنها دارید

توصیه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، که به ویژه در دوره همه گیری از دستور کار خارج نمی شد ، در این دوره که بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در حال افزایش است ، اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.

نقش تغذیه در حمایت و تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی یک سیستم بسیار پیچیده است که از اندام هایی مانند کبد و روده ، گلبول های سفید خون ، پروتئین ها (آنتی بادی ها) و هورمون ها تشکیل شده است. مهمترین عملکرد سیستم ایمنی بدن محافظت از بدن در برابر عفونت و باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها و قارچ های عامل بیماری است.

در حالی که هر یک از ما نیازهای بسیار ویژه ای به بدن و سیستم ایمنی بدن خود داریم ، برخی از عادات زندگی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از خود و تقویت ایمنی خود در سبک زندگی خود ادغام کنید. از آنجا که سیستم ایمنی سیستمی است که در بدن پخش می شود و اندام ها و هورمون های مختلفی را شامل می شود ، قدرت آن تنها با پیروی از یک رویکرد جامع امکان پذیر است. تا آنجا که ممکن است از سموم آزاد باشید (مانند عدم استعمال سیگار یا محدود کردن مصرف الکل) ، صرف وقت برای فعالیت بدنی و ورزش ، توجه به الگوی خواب و از همه مهمتر ، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی بدن شما به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارد.

در این مقاله ، پس از بررسی ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروبیوتیک ها و فواید آنها ، ریز مغذی هایی که بدن برای حمایت از سیستم ایمنی بدن به آنها نیاز دارد ؛ ما غذاهای حمایتی سیستم ایمنی بدن را که حاوی همه این مواد مغذی هستند از نزدیک بررسی خواهیم کرد.

فواید ویتامین A و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین A ، یکی از ویتامین های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی ، یکی از ویتامین های مهمی است که از عملکرد و یکپارچگی سلول های پوست ، دستگاه تنفسی و روده که 80٪ سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند پشتیبانی می کند. ویتامین A در تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر هر آنتی ژن (ماده خارجی) در بدن و تولید لنفوسیت های T و B (سلول های ایمنی) که سلول های سیستم ایمنی بدن هستند ، نقش دارد. ویتامین A را می توان در عناصر مغذی گیاهی مانند هویج و کدو حلوایی به شکل کاروتنوئیدها یافت ، که آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند.

فواید ویتامین B و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

همه ویتامین های گروه B ، به ویژه ویتامین B6 ، ویتامین B9 (اسید فولیک) و ویتامین B12 ، به طور قابل توجهی از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کنند. کمبود ویتامین B6 همچنین می تواند سایر عملکردهای ایمنی بدن را ضعیف کند ، زیرا می تواند تولید آنتی بادی را کند یا حتی متوقف کند. کمبود اسیدفولیک و ویتامین های B12 که ویتامین B9 نامیده می شوند ، می تواند منجر به حساسیت ویژه به بیماری و عدم پاسخ های ایمنی مناسب و مناسب شود. ویتامین B12 ، ویتامین دیگری که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند ، فقط در محصولات حیوانی یافت می شود ، بنابراین اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید ، ممکن است لازم باشد سطح ویتامین B12 خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید ، و اگر پزشک این کار را ضروری تشخیص دهد ، ممکن است نیازهای ویتامین B12 خود را با مکمل های غذایی تأمین کنید.

فواید ویتامین C و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین C یکی از مهمترین ویتامینهایی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند. ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند ، فعالیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش داده و مواد معدنی مانند آهن را جذب کند. وقتی صحبت از مبارزه با عفونت ها می شود ، مشخص شده است که قدرت تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی آن در ارتباط است. ویتامین C به خودی خود یک آنتی اکسیدان است و همچنین به بازسازی آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین E در بدن کمک می کند و از آسیب رساندن سلول به رادیکال های آزاد ناشی از فعالیت های متابولیکی جلوگیری می کند. از آنجا که ویتامین C اضافی که به طور فعال در فعالیت های ایمنی بدن استفاده می شود ، نمی تواند در بدن ذخیره شود ، باید روزانه مصرف شود.

فواید ویتامین D و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین D یک ویتامین فوق العاده مهم برای تولید گلبولهای سفید خون است که به سلولهای سیستم ایمنی بدن معروف است. این سلولهای جنگجو که به سلولهای سفید خون معروف هستند و بدن را از موجودات مضر محافظت می کنند ، در بدن انسان در مغز استخوان تولید می شوند. ویتامین D که تولید سلولهای استخوانی را امکان پذیر می کند نیز از این جنبه به طور غیر مستقیم مصون است. وی یکی از مهمترین حامیان سیستم k است.

ویتامین D که می تواند توسط نور خورشید سنتز شود ، به مقدار کم در غذاهایی مانند ماهی های چرب و تخم مرغ یافت می شود. به خصوص در ماه های زمستان ، ممکن است کمبود ویتامین D را تجربه کنیم زیرا به دلیل خانه بودن نمی توانیم از نور خورشید استفاده کنیم. اگرچه در چنین مواردی می توان از مکمل های غذایی حاوی ویتامین D استفاده کرد ، اما ما می خواهیم به شما یادآوری کنیم که ابتدا لازم است با یک متخصص صحبت کنید.

فواید ویتامین E و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین E همانند ویتامین C و ویتامین A یک ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی است. علاوه بر دانستن اینکه ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند ، در از بین بردن رادیکال های آزاد بدن که به سلول های سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند نیز بسیار موثر است. ویتامین E به ویژه در مغزها و دانه های روغنی فراوان است.

مزایای روی و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

روی که یکی از مهمترین مواد معدنی است که باید از طریق غذا به بدن وارد شود ، یکی از مواد معدنی است که توصیه می شود روزانه به بدن وارد شود زیرا بدن ما نمی تواند این ماده معدنی را ذخیره کند. روی از عملکرد سلول های ایمنی مانند نوتروفیل ها و ماکروفاژها که از عفونت در بدن جلوگیری می کنند پشتیبانی می کند. بنابراین ، کمبود روی ممکن است بدن را در معرض خطر عفونت قرار دهد. همچنین شناخته شده است که ماده معدنی روی به طور مستقیم از تکثیر ویروس ها از طریق دیواره سلول و در نتیجه تشکیل بیماری های ویروسی جلوگیری می کند. به همین دلیل ، برای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرماخوردگی ، گلودرد ، سرفه ، باید مقادیر منظم و کافی روی مصرف کرده و به میزان روی در بدن خود توجه کنید.

فواید آهن و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ماده معدنی آهن که نقشی حیاتی در تولید گلبول های قرمز خون دارد که اکسیژن سلول ها را تأمین می کند ، از این نظر برای عملکردهای ایمنی سالم بسیار مهم است و کمبود آن مانند سایر سیستم ها باعث عدم تعادل سیستم ایمنی بدن می شود. سبزیجات برگ سبز تیره مانند گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی ، غلات سبوس دار ، آجیل و اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن هستند.

مزایای سلنیوم و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ماده معدنی سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین نقشی حیاتی در تولید آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز دارد که به سم زدایی بدن کمک می کند. ماده معدنی سلنیوم به ویژه در آجیل ، گردو ، ماهی تن ، گوشت گاو ، مرغ ، نان های غنی شده و سایر محصولات غلات برزیلی یافت می شود.

فواید پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها و تأثیرات آنها بر سیستم ایمنی بدن

اگرچه به نظر می رسد عملکردهای جداگانه ای دارند ، اما سیستم هضم و سیستم ایمنی دو سیستمی هستند که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. روده ها قسمت عمده ای از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. بنابراین ، سیستم گوارشی سالم به معنای روده سالم و روده سالم به معنای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن است. خوردن غذاهای غنی از فیبر ، مصرف میوه ها و سبزیجات فصلی با ارزش غذایی بالا ، افزودن غذاهای حاوی پروبیوتیک که از تنوع باکتری ها در فلور روده پشتیبانی می کنند ، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را پشتیبانی کند. علاوه بر مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک ، که باکتری های دوستانه ای برای بدن هستند ، مصرف پری بیوتیک ، غذای این باکتری های دوستانه به شما در غنی سازی فلور روده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده حاوی پروبیوتیک های طبیعی هستند. غذاهای تخمیر شده مانند ماست ، کفیر ، کومبوچا و ترشیجات از بهترین منابع پروبیوتیک ها هستند. پروبیوتیک های لازم برای تغذیه پروبیوتیک ها در فیبرهای هضم نشده میوه ها و سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل یافت می شوند. پری بیوتیک ها که هضم و در فعالیت های متابولیکی قابل استفاده نیستند ، به عنوان نوعی سوخت برای رشد باکتری های سالم عمل می کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام غذاها باید مصرف شود؟

به منظور محافظت از سلامت سیستم ایمنی بدن ، حمایت از تشکیل سلولهای ایمنی ، حمایت و تقویت سیستم ایمنی بدن ، باید از رژیم غذایی غنی از تمام ریز مغذی هایی که در بالا ارائه کردیم پیروی کنید. میوه ها و سبزیجات فصلی با ارزش غذایی بالا ، تازه و غذاهای فرآوری نشده می توانند به شما کمک کنند تا سیستم ایمنی سالم تری پیدا کنید.

غذاهای زیر علاوه بر اینکه غنی ترین و متنوع ترین منبع ریز مغذی های لازم برای یک سیستم ایمنی سالم هستند ، مزایای بی شماری در عملکرد صحیح همه سیستم ها و سلامت کلی شما نیز خواهند داشت.

فواید میوه های مرکبات

اولین چیزی که در هنگام بیماری به ذهن خطور می کند مراجعه به منابع ویتامین C است. یکی از مهمترین منابع ویتامین C مرکبات است ، همانطور که به راحتی می توانید حدس بزنید. تقریباً تمام مرکبات مانند گریپ فروت ، پرتقال ، نارنگی و لیمو بسیار غنی از ویتامین C هستند.

شاید برای شما جالب باشد: میوه های زمستانی: میوه های زمستانی تقویت کننده سیستم ایمنی ، ویتامین ها ، فواید و دستورالعمل های میوه

فواید فلفل قرمز

اگرچه تصور اینکه مرکبات بیشترین منابع غذایی حاوی ویتامین C هستند معمول است ، اما فلفل قرمز نیز مقداری ویتامین C دارد که به همان اندازه مرکبات غنی است. در حالی که یک فلفل قرمز با اندازه متوسط حاوی 127 میلی گرم ویتامین C است ، همان مقدار پرتقال فقط 45 میلی گرم ویتامین C دارد. فلفل قرمز علاوه بر محتوای ویتامین C غنی ، سرشار از بتاکاروتن نیز است که به ویتامین A تبدیل می شود و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

فواید کلم بروکلی

کلم بروکلی ، یکی از سبزیجات مورد علاقه ماه های زمستان و یکی از اعضای محبوب خانواده کلم ها ، منبع کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی است. سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر ، کلم بروکلی یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که می توانید در بشقاب خود قرار دهید وقتی که صحبت از حمایت از سیستم ایمنی بدن می شود. به منظور بهره مندی از ارزش غذایی بالای کلم بروکلی ، توصیه می شود تا حد امکان آن را بپزید. شناخته شده است که به خصوص بخار دادن به آن کمک می کند تا ارزش غذایی خود را حفظ کند.

شاید برایتان جالب باشد: کلم بروکلی چه فوایدی دارد؟ دستورالعمل های سالم با کلم بروکلی

فواید سیر

سیر ، یکی از محبوب ترین طعم دهنده های طبیعی غذاهای مدیترانه ای ، که به هر وعده غذایی طعم اضافه می کند ، یکی از مکمل های سیستم ایمنی بدن است که بیشتر از بدن در مبارزه با عفونت ها پشتیبانی می کند. خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از ترکیباتی حاصل می شود که حاوی غلظت بالای گوگرد هستند مانند آلیسین.

فواید زنجبیل

زنجبیل مانند مرکبات یکی از غذاهایی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، به خصوص در بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی. با اثر ضد التهابی خود ، علائم بیماری های التهابی و عفونی مانند گلودرد را به وضوح کاهش می دهد. زنجبیل با خواص ضد التهابی خود به کاهش درد ناشی از عفونت کمک می کند.

فواید اسفناج

اسفناج ، که بسیار غنی از ویتامین C است ، همچنین غذایی است که از سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با عفونت پشتیبانی می کند ، زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتن است. همچنین از تولید گلبول های قرمز خون که اکسیژن را با محتوای آهن خود به سلول ها منتقل می کنند ، پشتیبانی می کند. اسفناج مشابه کلم بروکلی توصیه می شود که برای حفظ ارزش غذایی خود ، حداقل پخته شود. خوردن اسفناج به صورت خام یا فقط کمی پخته شده جذب ویتامین A را در محتوای آن تسهیل می کند.

فواید ماست

ماست به عنوان یک منبع عالی از پروبیوتیک ها ، یکی از مهمترین حامیان سیستم ایمنی بدن است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. ماست که حاوی مقدار کمی ویتامین D است ، علاوه بر حمایت از سلامت روده با خواص پروبیوتیک ، یکی از غذاهایی است که به بهترین وجه از مکانیسم دفاع طبیعی بدن پشتیبانی می کند.

فواید بادام

ویتامین E به همراه ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی و مبارزه با عفونت ها دارد. ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است ، یک ویتامین محلول در چربی است ، بنابراین لازم است همراه با غذاهای حاوی چربی های سالم مصرف شود تا فواید آن در حداکثر میزان مشاهده شود. آجیل هایی مانند بادام سرشار از ویتامین E و همچنین چربی های سالم هستند که برای جذب ویتامین E ضروری هستند.

فواید دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان غنی از مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم و همچنین عناصر ریز مغذی مانند ویتامین B6 و ویتامین E هستند. ویتامین E ، که به مقدار زیادی در دانه های آفتابگردان مانند بادام وجود دارد ،این مهم در سازماندهی و حفظ تجارت شما است. از دیگر غذاهای سرشار از ویتامین E می توان به آووکادو و سبزیجات برگ تیره اشاره کرد. دانه های آفتابگردان از نظر سلنیوم یک مغز فوق العاده غنی است ، یکی از ریز مغذی هایی که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

به طور خلاصه ، سیستم ایمنی سالم ارتباط مستقیمی با آنچه می خورید دارد. برای محافظت در برابر بیماری ها با داشتن سیستم ایمنی قوی تر ، رعایت رژیم غذایی متعادل از نظر پروتئین ، چربی های سالم ، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. اگر به دلیل عادت های غذایی نمی توانید مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن خود را از منابع طبیعی دریافت کنید یا مشکلی در جذب مواد مغذی در بدن وجود دارد ، می توانید با مشورت پزشک خود این مواد مغذی را با مکمل های غذایی وارد بدن خود کنید. .

ریز مغذی ها و غذاهای حامی سیستم ایمنی بدن که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری ها نیاز به مصرف آنها دارید

توصیه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، که به ویژه در دوره همه گیری از دستور کار خارج نمی شد ، در این دوره که بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در حال افزایش است ، اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.

نقش تغذیه در حمایت و تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی یک سیستم بسیار پیچیده است که از اندام هایی مانند کبد و روده ، گلبول های سفید خون ، پروتئین ها (آنتی بادی ها) و هورمون ها تشکیل شده است. مهمترین عملکرد سیستم ایمنی بدن محافظت از بدن در برابر عفونت و باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها و قارچ های عامل بیماری است.

در حالی که هر یک از ما نیازهای بسیار ویژه ای به بدن و سیستم ایمنی بدن خود داریم ، برخی از عادات زندگی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از خود و تقویت ایمنی خود در سبک زندگی خود ادغام کنید. از آنجا که سیستم ایمنی سیستمی است که در بدن پخش می شود و اندام ها و هورمون های مختلفی را شامل می شود ، قدرت آن تنها با پیروی از یک رویکرد جامع امکان پذیر است. تا آنجا که ممکن است از سموم آزاد باشید (مانند عدم استعمال سیگار یا محدود کردن مصرف الکل) ، صرف وقت برای فعالیت بدنی و ورزش ، توجه به الگوی خواب و از همه مهمتر ، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی بدن شما به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارد.

در این مقاله ، پس از بررسی ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروبیوتیک ها و فواید آنها ، ریز مغذی هایی که بدن برای حمایت از سیستم ایمنی بدن به آنها نیاز دارد ؛ ما غذاهای حمایتی سیستم ایمنی بدن را که حاوی همه این مواد مغذی هستند از نزدیک بررسی خواهیم کرد.

فواید ویتامین A و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین A ، یکی از ویتامین های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی ، یکی از ویتامین های مهمی است که از عملکرد و یکپارچگی سلول های پوست ، دستگاه تنفسی و روده که 80٪ سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند پشتیبانی می کند. ویتامین A در تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر هر آنتی ژن (ماده خارجی) در بدن و تولید لنفوسیت های T و B (سلول های ایمنی) که سلول های سیستم ایمنی بدن هستند ، نقش دارد. ویتامین A را می توان در عناصر مغذی گیاهی مانند هویج و کدو حلوایی به شکل کاروتنوئیدها یافت ، که آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند.

فواید ویتامین B و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

همه ویتامین های گروه B ، به ویژه ویتامین B6 ، ویتامین B9 (اسید فولیک) و ویتامین B12 ، به طور قابل توجهی از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کنند. کمبود ویتامین B6 همچنین می تواند سایر عملکردهای ایمنی بدن را ضعیف کند ، زیرا می تواند تولید آنتی بادی را کند یا حتی متوقف کند. کمبود اسیدفولیک و ویتامین های B12 که ویتامین B9 نامیده می شوند ، می تواند منجر به حساسیت ویژه به بیماری و عدم پاسخ های ایمنی مناسب و مناسب شود. ویتامین B12 ، ویتامین دیگری که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند ، فقط در محصولات حیوانی یافت می شود ، بنابراین اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید ، ممکن است لازم باشد سطح ویتامین B12 خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید ، و اگر پزشک این کار را ضروری تشخیص دهد ، ممکن است نیازهای ویتامین B12 خود را با مکمل های غذایی تأمین کنید.

فواید ویتامین C و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین C یکی از مهمترین ویتامینهایی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند. ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند ، فعالیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش داده و مواد معدنی مانند آهن را جذب کند. وقتی صحبت از مبارزه با عفونت ها می شود ، مشخص شده است که قدرت تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی آن در ارتباط است. ویتامین C به خودی خود یک آنتی اکسیدان است و همچنین به بازسازی آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین E در بدن کمک می کند و از آسیب رساندن سلول به رادیکال های آزاد ناشی از فعالیت های متابولیکی جلوگیری می کند. از آنجا که ویتامین C اضافی که به طور فعال در فعالیت های ایمنی بدن استفاده می شود ، نمی تواند در بدن ذخیره شود ، باید روزانه مصرف شود.

فواید ویتامین D و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین D یک ویتامین فوق العاده مهم برای تولید گلبولهای سفید خون است که به سلولهای سیستم ایمنی بدن معروف است. این سلولهای جنگجو که به سلولهای سفید خون معروف هستند و بدن را از موجودات مضر محافظت می کنند ، در بدن انسان در مغز استخوان تولید می شوند. ویتامین D که تولید سلولهای استخوانی را امکان پذیر می کند نیز از این جنبه به طور غیر مستقیم مصون است. وی یکی از مهمترین حامیان سیستم k است.

ویتامین D که می تواند توسط نور خورشید سنتز شود ، به مقدار کم در غذاهایی مانند ماهی های چرب و تخم مرغ یافت می شود. به خصوص در ماه های زمستان ، ممکن است کمبود ویتامین D را تجربه کنیم زیرا به دلیل خانه بودن نمی توانیم از نور خورشید استفاده کنیم. اگرچه در چنین مواردی می توان از مکمل های غذایی حاوی ویتامین D استفاده کرد ، اما ما می خواهیم به شما یادآوری کنیم که ابتدا لازم است با یک متخصص صحبت کنید.

فواید ویتامین E و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ویتامین E همانند ویتامین C و ویتامین A یک ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی است. علاوه بر دانستن اینکه ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند ، در از بین بردن رادیکال های آزاد بدن که به سلول های سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند نیز بسیار موثر است. ویتامین E به ویژه در مغزها و دانه های روغنی فراوان است.

مزایای روی و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

روی که یکی از مهمترین مواد معدنی است که باید از طریق غذا به بدن وارد شود ، یکی از مواد معدنی است که توصیه می شود روزانه به بدن وارد شود زیرا بدن ما نمی تواند این ماده معدنی را ذخیره کند. روی از عملکرد سلول های ایمنی مانند نوتروفیل ها و ماکروفاژها که از عفونت در بدن جلوگیری می کنند پشتیبانی می کند. بنابراین ، کمبود روی ممکن است بدن را در معرض خطر عفونت قرار دهد. همچنین شناخته شده است که ماده معدنی روی به طور مستقیم از تکثیر ویروس ها از طریق دیواره سلول و در نتیجه تشکیل بیماری های ویروسی جلوگیری می کند. به همین دلیل ، برای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرماخوردگی ، گلودرد ، سرفه ، باید مقادیر منظم و کافی روی مصرف کرده و به میزان روی در بدن خود توجه کنید.

فواید آهن و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ماده معدنی آهن که نقشی حیاتی در تولید گلبول های قرمز خون دارد که اکسیژن سلول ها را تأمین می کند ، از این نظر برای عملکردهای ایمنی سالم بسیار مهم است و کمبود آن مانند سایر سیستم ها باعث عدم تعادل سیستم ایمنی بدن می شود. سبزیجات برگ سبز تیره مانند گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی ، غلات سبوس دار ، آجیل و اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن هستند.

مزایای سلنیوم و تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

ماده معدنی سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین نقشی حیاتی در تولید آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز دارد که به سم زدایی بدن کمک می کند. ماده معدنی سلنیوم به ویژه در آجیل ، گردو ، ماهی تن ، گوشت گاو ، مرغ ، نان های غنی شده و سایر محصولات غلات برزیلی یافت می شود.

فواید پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها و تأثیرات آنها بر سیستم ایمنی بدن

اگرچه به نظر می رسد عملکردهای جداگانه ای دارند ، اما سیستم هضم و سیستم ایمنی دو سیستمی هستند که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. روده ها قسمت عمده ای از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. بنابراین ، سیستم گوارشی سالم به معنای روده سالم و روده سالم به معنای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن است. خوردن غذاهای غنی از فیبر ، مصرف میوه ها و سبزیجات فصلی با ارزش غذایی بالا ، افزودن غذاهای حاوی پروبیوتیک که از تنوع باکتری ها در فلور روده پشتیبانی می کنند ، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را پشتیبانی کند. علاوه بر مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک ، که باکتری های دوستانه ای برای بدن هستند ، مصرف پری بیوتیک ، غذای این باکتری های دوستانه به شما در غنی سازی فلور روده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده حاوی پروبیوتیک های طبیعی هستند. غذاهای تخمیر شده مانند ماست ، کفیر ، کومبوچا و ترشیجات از بهترین منابع پروبیوتیک ها هستند. پروبیوتیک های لازم برای تغذیه پروبیوتیک ها در فیبرهای هضم نشده میوه ها و سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل یافت می شوند. پری بیوتیک ها که هضم و در فعالیت های متابولیکی قابل استفاده نیستند ، به عنوان نوعی سوخت برای رشد باکتری های سالم عمل می کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدام غذاها باید مصرف شود؟

به منظور محافظت از سلامت سیستم ایمنی بدن ، حمایت از تشکیل سلولهای ایمنی ، حمایت و تقویت سیستم ایمنی بدن ، باید از رژیم غذایی غنی از تمام ریز مغذی هایی که در بالا ارائه کردیم پیروی کنید. میوه ها و سبزیجات فصلی با ارزش غذایی بالا ، تازه و غذاهای فرآوری نشده می توانند به شما کمک کنند تا سیستم ایمنی سالم تری پیدا کنید.

غذاهای زیر علاوه بر اینکه غنی ترین و متنوع ترین منبع ریز مغذی های لازم برای یک سیستم ایمنی سالم هستند ، مزایای بی شماری در عملکرد صحیح همه سیستم ها و سلامت کلی شما نیز خواهند داشت.

فواید میوه های مرکبات

اولین چیزی که در هنگام بیماری به ذهن خطور می کند مراجعه به منابع ویتامین C است. یکی از مهمترین منابع ویتامین C مرکبات است ، همانطور که به راحتی می توانید حدس بزنید. تقریباً تمام مرکبات مانند گریپ فروت ، پرتقال ، نارنگی و لیمو بسیار غنی از ویتامین C هستند.

شاید برای شما جالب باشد: میوه های زمستانی: میوه های زمستانی تقویت کننده سیستم ایمنی ، ویتامین ها ، فواید و دستورالعمل های میوه

فواید فلفل قرمز

اگرچه تصور اینکه مرکبات بیشترین منابع غذایی حاوی ویتامین C هستند معمول است ، اما فلفل قرمز نیز مقداری ویتامین C دارد که به همان اندازه مرکبات غنی است. در حالی که یک فلفل قرمز با اندازه متوسط حاوی 127 میلی گرم ویتامین C است ، همان مقدار پرتقال فقط 45 میلی گرم ویتامین C دارد. فلفل قرمز علاوه بر محتوای ویتامین C غنی ، سرشار از بتاکاروتن نیز است که به ویتامین A تبدیل می شود و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

فواید کلم بروکلی

کلم بروکلی ، یکی از سبزیجات مورد علاقه ماه های زمستان و یکی از اعضای محبوب خانواده کلم ها ، منبع کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی است. سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر ، کلم بروکلی یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که می توانید در بشقاب خود قرار دهید وقتی که صحبت از حمایت از سیستم ایمنی بدن می شود. به منظور بهره مندی از ارزش غذایی بالای کلم بروکلی ، توصیه می شود تا حد امکان آن را بپزید. شناخته شده است که به خصوص بخار دادن به آن کمک می کند تا ارزش غذایی خود را حفظ کند.

شاید برایتان جالب باشد: کلم بروکلی چه فوایدی دارد؟ دستورالعمل های سالم با کلم بروکلی

فواید سیر

سیر ، یکی از محبوب ترین طعم دهنده های طبیعی غذاهای مدیترانه ای ، که به هر وعده غذایی طعم اضافه می کند ، یکی از مکمل های سیستم ایمنی بدن است که بیشتر از بدن در مبارزه با عفونت ها پشتیبانی می کند. خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از ترکیباتی حاصل می شود که حاوی غلظت بالای گوگرد هستند مانند آلیسین.

فواید زنجبیل

زنجبیل مانند مرکبات یکی از غذاهایی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، به خصوص در بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی. با اثر ضد التهابی خود ، علائم بیماری های التهابی و عفونی مانند گلودرد را به وضوح کاهش می دهد. زنجبیل با خواص ضد التهابی خود به کاهش درد ناشی از عفونت کمک می کند.

فواید اسفناج

اسفناج ، که بسیار غنی از ویتامین C است ، همچنین غذایی است که از سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با عفونت پشتیبانی می کند ، زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتن است. همچنین از تولید گلبول های قرمز خون که اکسیژن را با محتوای آهن خود به سلول ها منتقل می کنند ، پشتیبانی می کند. اسفناج مشابه کلم بروکلی توصیه می شود که برای حفظ ارزش غذایی خود ، حداقل پخته شود. خوردن اسفناج به صورت خام یا فقط کمی پخته شده جذب ویتامین A را در محتوای آن تسهیل می کند.

فواید ماست

ماست به عنوان یک منبع عالی از پروبیوتیک ها ، یکی از مهمترین حامیان سیستم ایمنی بدن است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. ماست که حاوی مقدار کمی ویتامین D است ، علاوه بر حمایت از سلامت روده با خواص پروبیوتیک ، یکی از غذاهایی است که به بهترین وجه از مکانیسم دفاع طبیعی بدن پشتیبانی می کند.

فواید بادام

ویتامین E به همراه ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی و مبارزه با عفونت ها دارد. ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی است ، یک ویتامین محلول در چربی است ، بنابراین لازم است همراه با غذاهای حاوی چربی های سالم مصرف شود تا فواید آن در حداکثر میزان مشاهده شود. آجیل هایی مانند بادام سرشار از ویتامین E و همچنین چربی های سالم هستند که برای جذب ویتامین E ضروری هستند.

فواید دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان غنی از مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم و همچنین عناصر ریز مغذی مانند ویتامین B6 و ویتامین E هستند. ویتامین E ، که به مقدار زیادی در دانه های آفتابگردان مانند بادام وجود دارد ،این مهم در سازماندهی و حفظ تجارت شما است. از دیگر غذاهای سرشار از ویتامین E می توان به آووکادو و سبزیجات برگ تیره اشاره کرد. دانه های آفتابگردان از نظر سلنیوم یک مغز فوق العاده غنی است ، یکی از ریز مغذی هایی که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

به طور خلاصه ، سیستم ایمنی سالم ارتباط مستقیمی با آنچه می خورید دارد. برای محافظت در برابر بیماری ها با داشتن سیستم ایمنی قوی تر ، رعایت رژیم غذایی متعادل از نظر پروتئین ، چربی های سالم ، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. اگر به دلیل عادت های غذایی نمی توانید مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن خود را از منابع طبیعی دریافت کنید یا مشکلی در جذب مواد مغذی در بدن وجود دارد ، می توانید با مشورت پزشک خود این مواد مغذی را با مکمل های غذایی وارد بدن خود کنید. .

تظرات ارسال شده